lauantai 18. elokuuta 2018

Historian taitojen arviointia lukiossa


Tässä blogissa kuvaan opetuskokeilua, jonka toteutin osana Jyväskylän yliopiston järjestämää koulutusta. Koulutuksen tavoitteena on kehittää tutkivaa ja taitopohjaista historianopetusta. Toteuttamani kokeilun aineistot ja tehtävät olivat pitkälti sähköisinä moodlessa, joten päätin kirjoittaa kuvauksen kokeilustani blogiin, jotta voin laittaa sähköiset materiaalit jakoon kiinnostuneille.

Tältä sivustolta löydät
  • Moodlen kurssinpohjan varmuuskopion
    • Sisältää mm. sähköiset moodlen tehtävät, jotka moodle pisteyttää automaattisesti sekä vertais- ja itsearviointityökalun
  • Opiskelijoille kirjoitetut kuvaukset historian taidoista
  • Kurssin tehtävänannot
  • Kuvauksen kurssin toteutuksesta

Taitojen harjoittelua lukion HI5-kurssilla

Omassa opetuskokeilussani ryhdyin työstämään ongelmaa, jonka parissa olen ehtinyt epäonnistua jo useilla eri tavoilla. Ryhdyin taas kerran kehittämään keinoja taitojen oppimiseen lukion kurssilla, mutta tällä kertaa ajattelin edetä arviointi edellä. Tavoitteena oli siis kehittää sellainen kurssiarvioinnin malli, joka ohjaa opiskelijoita harjoittelemaan ja kehittämään ajattelun taitoja ja erityisesti historian saralla painottuvia taitoja.
Ensimmäiseksi opiskelijat pitäisi saada ymmärtämään, mitä historian taidot ovat ja miksi niitä olisi syytä harjoitella. Tätä tarkoitusta varten kirjoitin jonkinlaiset kuvaukset historian taidoista, jotta oppimistavoitteet olisivat nähtävillä. Seuraavaksi kehittelin joukon näiden taitojen kehittämiseen tähtääviä tehtäviä. Kuhunkin tehtävään liitin joitakin taitotavoitteita, joita tehtävässä oli tarkoitus kehittää.
Opetuskokeiluni kohteeksi valikoitui lukion valinnainen HI5-kurssin lähinnä sen vuoksi, että muita mahdollisuuksia ei juuri ollut tuona ajankohtana tarjolla. Toteuttamani kurssin suoritus koostui erilaisista tehtävistä, pienistä opettajajohtoisista opetustuokioista sekä vierailusta Tampereelle museokeskus Vapriikkiin, jossa tutustuttiin Birkcala 1017 -näyttelyyn.
Arvioinnissa pääpaino oli oppitunneilla tehdyissä soveltavissa tehtävissä, joissa pyrittiin kehittämään historian taitoja ja osoittamaan osaamista niissä. Kukin opiskelija koosti omat tehtävänsä yhteen tiedostoon, ja kurssin lopuksi toteutettiin tehtävien itse- ja vertaisarviointi Moodlen työpaja-työkalulla. Työpajassa oli opettajan tekemä arviointimatriisi, jolla opiskelijat pisteyttivät omia ja toistensa töitä.

Soveltavien tehtävien ohella opiskelijoiden piti tehdä sähköisiä monivalinta-, yhdistely- ja oikein/väärin-tehtäviä Moodlessa sekä pieni loppukoe. Moodlen verkkotehtävien tavoitteena oli tutustuttaa opiskelijoita aiheeseen, kartuttaa taustatietoja soveltavia tehtäviä varten sekä antaa opiskelijoille jonkinlaista käsitystä siitä, onko heillä kurssin tietosisällöt hallinnassa. Kurssin koe toteutettiin samanlaisilla Moodlen tehtävillä. Sähköiset tehtävät ja koe piti läpäistä hyväksytysti, mutta muuten arvioinnin painopiste oli soveltavilla tehtävillä. Kokeella ja sähköisillä tehtävillä opiskelija saattoi kuitenkin korottaa arvosanaansa, joka muuten perustui soveltaviin tehtäviin.

Soveltavat tehtävät ja niiden arviointi

Opiskelijat saivat vapaasti valita, mitä soveltavia tehtäviä he tekivät ja kuinka paljon. Heidän tuli itse asettaa itselleen oppimis- ja arvosanatavoitteet ja työskennellä sen mukaisesti. Opettajan tehtäväksi jäi opiskelijoiden ohjaaminen ja motivointi tehtävien tekemisessä sekä yhteistyöhön kannustaminen. Tällä kurssilla opiskelijoilla oli siis täysi vapaus soveltavien tehtävien valitsemisen suhteen, mutta kurssin rakenteen selkeyttämiseksi ja etenkin yhteistoiminnallisen oppimisen edistämiseksi olisi varmaan järkevämpää tehdä joitakin tehtäviä ohjatusti yhdessä.
Soveltavien tehtävien arvioinnissa huomio kohdistui sekä määrään että laatuun. Asetin eri arvosanoihin jonkinlaisen karkean tehtävien määrään liittyvän tavoitteen, koska opiskelijoiden on tällöin helpompi hahmottaa, mitä heiltä vaaditaan. Arviointi kohdistui osin tehtävien määrään myös sen vuoksi, että ajattelen harjoittelun kehittävän taitoja. Näyttöjä pitää myös olla monipuolisesti, mikä sekin tukee määrän arviointia. Lisäksi vaadin opiskelijoilta toki myös laadukkaita tehtäviä. Laadun kriteerinä oli tehtävässä harjoiteltavan taidon osaamisen osoittaminen. Tehtävien määrien ja arvosanojen suhde oli jonkinlainen etukäteisarvio eli en ole aivan varma siitä, ovatko suhteet kohdillaan.
Tehtävien arvioinnissa korostui jatkuva keskustelu opiskelijoiden kanssa. Pyrin varmistamaan, että kukin tehtävä ja sen tavoitteet oli ymmärretty oikein, ja koetin keskustelujen kautta saada opiskelijat myös arvioimaan omaa osaamistaan suhteessa tavoitteisiin.

Miten kokeilu onnistui?

Tämän harjoituksen perusteella sanoisin, että kompuroinnin suunta on oikea. Johtopaatöstä näyttäisi tukevan myös opiskelijoiden antama palaute, jonka perusteella mallin voi olettaa tukevan taitojen oppimista. Kurssi kaipaa kuitenkin vielä kehittämistä:

Ensinnäkin soveltavien tehtävien taitotavoitteet täytyisi saada opiskelijoille vieläkin selkeämmiksi ja kurssin tehtäviä täytyisi hiukan parannella. Taitojen kehittämiseen tähtäävien tehtävien laatiminen vaatii ajattelutyötä ja vie aikaa enkä vielä tässä kokeilussa saanut niitä itseäni tyydyttävälle tasolle. Samoin sähkoisissä Moodlen tehtävissä olisi ikuisesti kehitettävää.

Opiskelijoiden ohjauksen voisi myös tehdä paremmin. Osalla opiskelijoista kurssi oli pahasti levällään jakson päätyttyä. Eli he tavoittelivat korkeampaa arvosanaa kuin mihin tehtävillä saattoi yltää. Opiskelijoiden joudutta tällä tahtomattaa opettajan kokeilunhalun uhriksi ajattelin, että on reilua antaa lisää aikaa tehtävien suorittamiseen. Kaikki opiskelijat saivatkin lopulta kurssin kunnialla maaliin.  Keskeneräisyyksien vuoksi en kuitenkaan kunnolla ehtinyt keskustelemaan kaikkien kanssa kurssin arvostelusta, ja tässä olisikin parannettavaa. Arviointia ja itsearviointia tehdään kyllä kurssin aikana keskusteluissa opiskelijoiden kanssa, mutta ennen lopullista arvostelua tulisi opiskelijoilla teettää kurssin kattava itsearviointi ja käydä arviointikeskustelu. Valinnaisella kurssilla on usein pienempiä ryhmiä, minkä vuoksi näille keskusteluille on paremmin aikaa.

Muutokset seuraavalle kurssille:
  • Soveltavia tehtäviä täytyy vielä muokata ja selkeyttää 
  • Osa soveltavista tehtävistä kaikille pakollisiksi
  • Enemmän yhteistyötä opiskelijoiden kesken
  • Lisää opettajohtoista opetusta oppituntien sekaan
  • Itsearvioinnnit ajallaan kurssin lopussa ja arviointikeskustelut näiden pohjalta




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Historian taitojen arviointia lukiossa

Tässä blogissa kuvaan opetuskokeilua, jonka toteutin osana  Jyväskylän yliopiston järjestämää koulutusta . Koulutuksen tavoitteena on kehi...